INTRO

Als gezin met een kind met diabetes is reizen altijd een avontuur vol onverwachte wendingen en uitdagingen. Elke stap moet zorgvuldig worden gepland, van het inpakken van de juiste benodigdheden tot het vinden van manieren om Cédrics bloedsuikerspiegel onder controle te houden tijdens lange autoritten en spannende uitstapjes. Het betekent continu vooruitdenken, flexibel zijn, en voorbereid zijn op allerlei situaties. ✨

Elke reis begint met een flinke dosis voorbereiding. Van het controleren of we genoeg insuline, naalden, en sensorpleisters hebben, tot het vinden van de dichtstbijzijnde apotheken en ziekenhuizen langs onze route – het vergt een hoop planning. En dan zijn er nog de onverwachte situaties die altijd lijken op te duiken wanneer je het het minst verwacht: een sensor die loslaat tijdens een wandeling door een nieuwe stad, een onverwachte hypo tijdens een restaurantbezoek, of simpelweg de zoektocht naar een geschikte plek om Cédric’s insulinepomp te vervangen.

Maar ondanks alle uitdagingen is het elke keer weer de moeite waard. Samen herinneringen maken, nieuwe plekken ontdekken, en Cédric zien genieten van alle kleine dingen, maakt alles goed. Met heel veel plezier nemen we je mee door onze twee weken vol hoogte- en dieptepunten, waar we weer eens ontdekten hoe sterk we als gezin zijn en hoeveel we kunnen bereiken, ondanks de extra uitdagingen die diabetes met zich meebrengt. 💪

EERSTE STOP: LE MANS

Op zondag 4 augustus begon onze reis richting Le Mans. Het was een mooie dag, vol verwachtingen. We besloten een nachtje in een hotel te blijven om de stad te verkennen. Le Mans bleek een verborgen parel te zijn, vol prachtige gebouwen en gezellige pleintjes. Het voelde goed om even weg te zijn en samen iets nieuws te ontdekken. Cédric’s waardes waren die dag gelukkig stabiel, rond de 150, wat ons een beetje geruststelde. 😊

LA ROCHELLE: EEN PRACHTIGE START MET KLEINE UITDAGINGEN

De volgende dag gingen we verder naar La Rochelle, waar we voor vijf dagen een camping hadden geboekt. Voordat we naar de camping gingen, besloten we eerst de stad te verkennen. La Rochelle is echt betoverend, met prachtige steegjes en gezellige terrasjes. Hailey genoot van haar favoriete bubble tea, en Cédric was helemaal blij met de gigantische ijsbollen die ze daar hadden. Het leek alsof alles op rolletjes liep, maar we wisten dat we die avond Cédrics infusieset moesten vervangen… en dat zorgde natuurlijk voor wat spanning.

Toen we eenmaal op de camping waren, begonnen Cédrics waardes te schommelen tussen de 150 en 200. Het werd een onrustige nacht, met meerdere alarmen die afgingen voor een sensorupdate. Uiteindelijk bleek de sensor te zijn uitgewerkt, en moesten we de volgende ochtend meteen een nieuwe plaatsen.

ONTDEKKINGEN IN CHATELAILLON

Dinsdag begonnen we met een verse start en een nieuwe sensor, uiteraard extra stevig bevestigd met een pleister van Diacé. We gingen op pad naar Chatelaillon, een prachtige stad met een mooi strand. De kinderen genoten van een verfrissend ijsje, en we brachten de rest van de dag door bij het zwembad op de camping. Het was heerlijk om de kinderen zo te zien genieten en zich geen zorgen te maken! 🌊

EEN DAG VOL VOETBAL EN LAGE WAARDES

Woensdag stond er een voetbaltoernooi op de planning voor Cédric. Het was een warme dag, 27 graden, en dat bleek een uitdaging te zijn. Zijn bloedsuikerspiegel was de hele dag erg laag, wat voor ons behoorlijk stressvol was. We waren constant bezig hem bij te voeden met AA-drankjes. Ondanks de ups en downs genoten we ‘s avonds van een gezellig diner bij een restaurantje vlakbij de camping en sloten de dag af met een drankje bij onze kleine bar met uitzicht op het water. ⚽️

LAATSTE DAGEN: GENIETEN VAN LA ROCHELLE

Donderdag was onze laatste volle dag op de camping. We maakten nog een duik in het zwembad en gingen daarna terug naar La Rochelle. We genoten van een heerlijke fruits de mer-schotel en besloten de avond rustig af te sluiten. Ondanks dat Cédrics waardes deze week vaker hoger waren dan normaal, bleven ze toch 85% van de tijd binnen bereik. Het was niet altijd makkelijk, maar we kijken wél terug op een geslaagde week. 🍴

VAN BIARRITZ TOT SAN SEBASTIAN: OP ZOEK NAAR EVENWICHT

Vrijdag ging onze trip verder naar San Sebastian in Spanje, met een tussenstop in het pittoreske Biarritz 🌊, bekend om zijn surfcultuur. Biarritz verraste ons met zijn serene maar levendige sfeer. We genoten van een heerlijke maaltijd 🍽️ en besloten daarna verder te reizen naar San Sebastian. San Sebastian bleek een mooie maar erg drukke stad te zijn. We bezochten het voetbalstadion van Real Sociedad ⚽, waar Cédric uiteraard een nieuw tenue kocht. Toch voelden we ons er niet helemaal op ons gemak, en besloten we om er maar één nacht te blijven en eerder naar Sainte-Juliette te vertrekken, waar we een gîte hadden gehuurd bij Belgen.

EEN WARME ONTVANGST IN SAINTE-JULIETTE

Zaterdag maakten we de rit van vier uur naar Sainte-Juliette 🚗. Eindelijk aangekomen, pakten we snel uit en sprongen we in het zwembad 🏊‍♂️. Met 36 graden was een verfrissende duik precies wat we nodig hadden. Cédric voelde zich duidelijk meer op zijn gemak 😊, en zijn bloedsuikerwaardes stabiliseerden mooi. Die avond genoten we van een heerlijke pizza 🍕 in het nabijgelegen Lauzerte, en dankzij de goede bolus stond Cédric de rest van de avond en nacht perfect.

Zondag en maandag waren extreem warme dagen, met temperaturen boven de 36 graden, maar gelukkig zorgde een zacht briesje voor enige verkoeling. We brachten deze dagen door bij het zwembad, waar de kinderen zich uitstekend vermaakten.

AVONTUREN IN AQUALAND EN BEZOEKEN AAN STEDEN

Dinsdag was het bewolkt maar nog steeds warm, met 27 graden ☁️. We besloten een dagje naar Aqualand in Agen te gaan. Met meer dan 15 waterglijbanen beleefden de kinderen de tijd van hun leven 🌊. Na vijf uurtjes plezier merkte Cédric echter dat zijn bloedsuikerspiegel flink was gestegen naar 300-400 mg/dl. Gelukkig kon hij tijdens de rit terug naar ons huisje weer stabiliseren, en eenmaal thuis stond hij al weer rond de 200 mg/dl. Zoals elke avond sloten we af met een spelletje ping-pong 🏓, waardoor zijn waardes weer mooi onder de 150mg/dl kwamen.

Woensdag en donderdag waren perfect om steden zoals Moissac, Lauzerte, en Toulouse te bezoeken. Het weer was wat minder, maar dat gaf ons juist de gelegenheid om te genieten van de prachtige architectuur en cultuur van deze steden 🏛️.

LAATSTE DAGEN VAN ONTSPANNING

Vrijdag en zaterdag brachten we door met rusten in het huisje en ontspannen bij het zwembad. Het was de ideale manier om op te laden voordat we weer huiswaarts keerden. Zondag eindigde onze vakantie in Sainte-Juliette, en we maakten de lange rit terug naar huis, met een tussenstop in Nivelles voor een overnachting. Maandag kwamen we helemaal uitgerust thuis, klaar om de draad weer op te pakken.

CONCLUSIE: SAMEN STERK

Deze reis heeft ons opnieuw laten zien dat reizen met diabetes een extra laagje planning en flexibiliteit vereist. Of we nu verrast werden door wisselende bloedsuikerwaardes of ons moesten aanpassen aan nieuwe omgevingen, het was de kracht van ons gezin die ons erdoorheen hielp. Het was anders dan thuis, met latere eetmomenten en onverwachte uitdagingen, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Het belangrijkste is dat we samen zijn en dat we prachtige herinneringen hebben gemaakt, met alle ups en downs die daarbij horen.

Dus, voor alle ouders van kinderen met diabetes die dit lezen: je bent niet alleen. Blijf doorgaan, blijf genieten, en laat diabetes je niet weerhouden van ten volle te genieten van het leven! 💛